Как держать форму. Массаж. Здоровье. Уход за волосами

Англия; England — Топик по английскому языку. Рабочая тетрадь по учебной английский язык на тему: “великобритания ”

Урок – игра: “Великобритания“

Задачи урока:

Образовательная: отрабатывать фонетические навыки на конкретном примере; учить понимать иностранную речь в игровых ситуациях.

Развивающая: развивать умение применения полученных ЗУН в конкретной обстановке.

Воспитательная: прививать интерес к культуре, традициям, достопримечательностям англоязычных стран; воспитывать умение работать в коллективе (группе).

Оборудование:

Карты Великобритании и Северной Ирландии, флаги и эмблемы стран Соединенного Королевства, аудиокассета (песни на английском языке), сигнальные карты, игровое поле, черный ящик, карточки для викторины, карточки с лексикой для разминки, песочные часы.

ПЛАН УРОКА

1. Организационный момент.
2. Фонетическая разминка.
3. Речевые упражнения.
4. Страноведческий тест.
5. Игра-викторина.
6. Подведение итогов.

ХОД УРОКА

1. Организационный момент.

а) приветствие;
б) сообщение правил игры;
в) представление команд (краткое сообщение об эмблеме команды – у каждой команды флажок или герб одной из стран).

2. Фонетическая разминка: прочитай английское слово, по его транскрипции. (1 слово – 1 балл). Время выполнения – 3 мин.

Teacher: London is full of parks and gardens. Here are the mixed names of some of them. Try to guess. (Ключ в приложении 1. )

a) DNGESIOGRENKNNTAS
b) EPYKHADR
c) STKEERRNAGP
d) DCPMIARROKHN
e) NRKREAGEP
f) TPRSMESKJAAS

3. Речевые упражнения

Teacher: Name these sights and say a few words about them. (Правильное название – 1 балл, описание – 1 балл. )

1. ... Park
2. ... Square
3. ... Gallery
4. ... of London
5. ... Cathedral
6. ... Bridge
7. ... Abbey
8. ... Palace
9. The River ...
10. The Houses ...

(Примерные тексты для описания достопримечательностей см. в приложении 2. )

4. Страноведческий тест

Цель : выявить, какая команда начнет игру. (Тест см. в приложении 3. )

Teacher: Well, my friends, and now we’ll see if you know geography and history well. Take your cards and put the number of the right answer. Those who are first, will start the game. You have only 3 minutes.
(Пока учитель объясняет правила игры, жюри подводит итоги и объявляет, какая команда начинает игру. )

5. Игра.

Teacher: You can see six parts on the field. The card on each part is of a different colour. On the cards there are tasks and questions on: Geography, Economy, Culture, Sport, Sightseeing; plus Puzzles and Musical Intervals. The team _________ is first. They will start the game.
(Четкое, правильное чтение вопроса – 1 балл, правильный ответ – 1 балл; отвечающего назначает капитан.)

Примечание: в зависимости от уровня подготовки учащихся можно давать по 2 карточки.

КАРТОЧКИ-ЗАДАНИЯ

GEOGRAPHY

1. Give the name of the administrative area which consists of London and parts of the counties of Middlesex, Assex, Kent, Surrey, Hartfordshire, and is divided into 32 districts. Its total area is 1580 sq.km. with a population of about 7 mln people. It was founded in 1965.

2. Give the name which is proper both for a mountain pony and for one of the countries of the UK. In the plural it means a mountainous area of that country.

3. Extra question: William Wordsworth, a popular English poet, wrote a poem about flowers which bloom in valleys. There are a lot of such flowers in this country and in the Lake District. This flower is the emblem of one of the countries of the UK. Name this country and the flower.

Answers: 1. Greater London; 2. Highland; 3. Wales, daffodil

ECONOMY (black boxes)

1. It is an island in the Pacific Ocean. And it is a name of a chocolate bar with coconut filling. And it is a prize (the benefit) for the army of volunteers. It is here, in the black box.

2. It is a type of car which was produced from 1900–1925. And a washing powder which is very popular has the same name. The washing powder is a product of the Proctor and Gamble Company.

Answers: 1. Bounty; 2. Ariel

1. It is a very famous theatre. First it was a wooden square surrounded with a fence. Then it was rebuilt of stone. It existed from 1599 – 1644. A famous English poet wrote plays for it and staged them there.

2. Their names are Elizabeth and David Emanuel. They were dress designers. They became famous due to one dress. What dress was it?

3. Extra question. The British are fond of flowers. Every year in May they organise an exhibition of flowers in this district in the Western part of London. This is also the name of a London football club. What is the name of the district?

Answers: 1. Globe Theatre; 2. a wedding dress for the Princess of Wales, still “Lady Diana”; 3. Chelsea

1. The one hundredth anniversary of this game was celebrated in 1963, but the game is really much older. The ball game did not take place in stadiums, but on squares and in the streets for many centuries. It was dangerous for windows and gates. One sort of coffee is also named after one of the most famous players of this game.

2. It is a national team sport game. It takes place on a grass field. Its aim is to hit the wicket of the opposite team. The players of the other team have to return the ball with a bat as far as they can and score points. This word means the name of an insect as well.

Answers: 1. football; 2. cricket

SIGHTSEEING

1. Name the garden not far from Hyde Park. There you can see the memorial to Queen Victoria’s husband and it was built in the years 1863–1876. In that garden one can see the statue of Peter Pan.

2. There are a lot of different museums, galleries and exhibitions in London. One of them was opened in 1824. It is situated on Trafalgar Square and it contains the greatest collection of fine arts. There one can see masterpieces of the most famous painters.

3. Extra question. This is a unique museum, named after its founder. It was opened in 1802. One can see there waxen figures of different famous people. In this museum there is a Chamber of Horrors, where they demonstrate figures of criminals.

Answers: 1. Kensington Garden; 2. National Gallery; 3. Madam Tussaud’s.

1. It is the name of a game and a soft-drink, made of red wine, sugar, water and ice. First it appeared in a town with the same name in Glostershire. Name this word.

2. This is a very dangerous game, when a child lies down on a road or rails in front of a moving transport. The winner is the child who gets up the last across. And it is also the name of a domestic bird’s child. What is this?

Answers: 1. badminton; 2. chicken

6. Подведение итогов игры.

ПРИЛОЖЕНИЕ 1

а) DNGESIOGRENKNNTAS – KENSINGTON GARDEN
b) EPYKHADR – HYDE PARK
c) STKEERRNAGP – REGENT’S PARK
d) DCPMIARROKHN – RICHMOND PARK
e) NRKREAGEP – GREEN PARK
f) TPRSMESKJAAS – ST. JAMES PARK

ПРИЛОЖЕНИЕ 2

covers an area of 360 acres. Beneath Hyde Park there is a car park for 500 cars and also a tube station. On the north of Hyde Park there is a very famous place called ‘Speaker’s Corner’ where, only on Sundays, any person can talk on any subject. One of the most famous speakers there is Lord Soper who is a politician. Here you will see what we call “hecklers”. They are people who try to upset the person speaking. It is well worth a visit on Sunday from 10.00 until they finish.

TRAFALGAR SQUARE is a very famous square where on New Year’s Eve people gather to celebrate. At midnight people jump into the fountains fully clothed and enjoy themselves. In the middle of the square there is a very famous statue “Nelson’s Column” which is over 170 feet high. The statue on the top is in memory of Lord Horatio Nelson who won the most famous sea battle at Trafalgar. This column is cleaned once every seven years. It is a very difficult job as they have to climb to the top and clean all the mess the pigeons have made on the statue. Trafalgar Square has become famous as a rallying point for all kinds of demonstrations, marches and political meetings.

NATIONAL GALLERY . The whole of the north side of Trafalgar Square is dominated by the National Gallery. It houses one of the finest art collections in the world. It includes paintings from British, Italian, Spanish, French, Dutch, Flemish and other famous schools. It has a priceless collection of paintings by the famous artists Van Gogh, Reubens, Constable and any other painter you wish to name.

THE TOWER OF LONDON is a very old building, – nine hundred years old! In the early days of England the English kings lived in the Tower. Then it was a prison where many people died. Black ravens had much food near the walls of the Tower in those days. Now the Tower of London is a museum housing the National Collection of Armour and Royal Regalias, and many tourists from other countries come to see it. They see the dark stone halls with small windows and thick doors. Something that should not be missed is the Crown Jewels, a priceless collection of every jewel known. The Tower is still guarded by the Yeomen Warders, the famous Beefeaters, who wear a traditional sixteen-century uniform.

Was opened in 1894. It takes its name from the Tower of London. The hydraulic mechanism can raise and lower the bridge in about one and a half minutes. The covered walkway between the two towers is open to the public and offers a spectacular view of London.

ST. PAUL’S CATHEDRAL . The City’s greatest monument, St. Paul’s Cathedral was built by Sir Christopher Wren between 1675 and 1710 to replace the old Cathedral that was largely destroyed in the Great Fire of 1666. The Cathedral is second in size only to St. Peter’s in Rome. Between the two west towers rises the famous dome. It is 365 feet high and beneath it is the celebrated “Whispering Gallery”. Unfortunately Christopher Wren died before its completion. He is buried there. Among the many memorials to famous men within the Cathedral are the tombs of Wellington, victor of Waterloo, and Nelson, hero of Trafalgar.

BUCKINGHAM PALACE is the official residence of Her Majesty the Queen and her family. It isn’t open to the public. The first monarch who took residence there was Queen Victoria. When Her Majesty is in residence the Royal Standard flies over the east front of Buckingham Palace. It has 600 hundred rooms, a swimming pool, a cinema, a ballroom, a nuclear cellar and a garden, which is like a private park. In summer the Queen gives three garden parties for about 9,000 guests. The ceremony of the Changing of the Guard at Buckingham Palace is a great tourist attraction. It take place daily in the forecourt at 11.30 a.m. and lasts half an hour. To the sound of music, the guardsmen in their traditional bearskins arrive and pass the palace keys to another group.

THE THAMES is not a long river. It is three hundred and thirty kilometres long and it flows into the sea. The English people call it “the Father of London”. London began on the Thames. When we go in a ship up the Thames we pass under London Bridge, the Tower Bridge and others. There is a museum of old ships on the Thames. These ships are from the history of Great Britain. One of these ships, the “Discovery”, went to the South Pole from 1901–1904. If we go down the Thames we pass the Port of London and arrive in Greenwich – a very old town. We can see the place where the Greenwich Meridian passes.

Is a symbol of English tradition at its best. The coronations of nearly all English kings and queens since William the Conqueror have taken place here. Many of them are buried within the Abbey. Beneath the roof of this Gothic building there are also the graves and memorial slabs of statesmen, philosophers, men of letters and other distinguished people. Here you can see memorials to Isaac Newton, Charles Darwin, Geoffrey Chaucer, Alfred Tennyson, Charles Dickens and Thomas Hardy.

BIG BEN. The Houses of Parliament is a very large building which stands near the Thames. There are two tall towers at the corners of the building and one of them is the Clock Tower. It is 320 feet high and is famous for its immense hour bell. The English people built the tower and the clock in 1858. The clock has four faces and five big bells. The biggest bell is known as Big Ben. The bell weighs 13 tons. Originally, the man in charge of the building was Sir Benjamin Hall. He was very tall and the workers and his friends called him Big Ben. So they called the bell Big Ben too. Sometimes people call the clock and the Clock Tower Big Ben. The people of London who live near the Houses of Parliament can hear the sounds of the bell every hour. On New Year’s night people come to the Clock Tower to see in the New Year.

THE HOUSES OF PARLIAMENT . Once a royal palace, the Houses of Parliament are now the seat of the Government. In 1834 it was destroyed by fire. The new building was built between 1840–1852. It contains 500 apartments. Among them are the Central Hall, Clock Tower (St. Stephen’s Tower), the House of Lords, the House of Commons. The Houses of Parliament stretch for nearly 1000 feet along the north bank of the Thames. When the House is in session a Union Jack flies from the tower by day, and a light burns in the Clock Tower by night.

Нина Васильевна Христофориди,
г. Орск, Оренбургской обл.

Изучение английского языка, разумеется, вызывает интерес и к стране, в которой этот язык является государственным. А страна эта — Великобритания или Great Britain. Сегодня мы хотим поговорить с вами, уважаемые читатели, на тему Англии и всего, что с ней связано. Как провести урок по теме «Великобритания»? В фильме «Семь психопатов» прозвучала такая фраза «— Я видел Мэгги, сидящую на стуле, в очень унылом месте.— В Англии что ли?». Так вот, сегодня мы разберемся, что это за страна такая, так ли уж она уныла, что в ней есть интересного и как провести урок по теме Великобритании (Great Britain).

Если вы родители, и вы решили провести с вашим ребенком урок по Великобритании или если вы учитель, и хотите провести в школе урок на эту тему, то здесь огромный простор для вашей фантазии. Великобритания или Англия (как мы привыкли ее называть) невероятно интересная и красивая страна! О ней можно рассказывать ребятам с утра до глубокой ночи. И вряд ли будет достаточно всего одного школьного урока по английскому языку, чтобы познакомить детей с этой страной.

Полное название Британии звучит так: The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland — Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии. Она состоит из четырех частей: Англия, Уэльс, Северная Ирландия и Шотландия. Каждая из этих территорий имеет свою историю, свою культуру, обычаи и традиции. Каждая часть Британии имеет свои главные города и символы.

В Great Britain необычный климат, особенно в столице Great Britain, Лондоне. Вы, наверняка, слышали, что климат Лондона во многом похож на климат Санкт-Петербурга: солнечная и теплая погода может смениться дождем, туман резко сменяется солнышком, и так несколько раз в день. Недаром в Англии сложились поговорки о погоде, такие как: Weather, wind, women, and fortune change like the moon. — Погода, ветер, женщины и судьба меняются как луна .

Пожалуй, самое интересное, что привлекает туристов в Великобритании — это ее столица . Как и любая другая мировая столица, Лондон — это экономический, административный, политический и культурный центр страны.

Здесь сосредоточены главные административные здания, резиденция королевы, а также множество прекрасных достопримечательностей: Big Ben — Биг Бен, Buckingham Palace — Букингемский дворец, Piccadilly Circus — Цирк Пикадилли, London Eye- Колесо обозрения в Лондоне, Nelson’s Column — Колонна Нельсона, National Gallery — Национальная Галерея и т. д. Жители Лондона, да и британцы в общем, гордятся своей столицей.

Но не только Лондон может гордиться своей красотой и величественностью. Великобритания полна и другими интересными местами. Например, город Ливерпуль (Liverpool), который подарил миру знаменитую и всеми любимую группу The Beatles .

Стоунхендж, Виндзорский замок, Дорога гигантов, красота Эдинбурга, Хэмптон корт и многое другое ждет нас в Великобритании.
Что представляет собой Великобритания, краткая информация о стране

Немного о культуре Британии

Урок английского языка о самой Великобритании никак не может обойтись без знакомства с ее культурой. А культура в этой стране очень богатая. История Британии полна захватывающих событий и выдающихся политических деятелей.

Во всех четырех частях Великобритании много театров и музеев. В этой стране развита литература, философия, музыка, архитектура. Она подарила миру гениальных художников, поэтов, писателей, музыкантов, актеров, режиссеров, рок-групп.

Говоря о культуре Great Britain, нельзя не сказать о языке. Из-за простоты и легкости, а также распространения, английский обрел статус международного. В школах и ВУЗах большинства стран распространено изучение именного этого языка. В Британии английский — официальный государственный язык.

Он настолько распространен в мире, что не знать английский в современной жизни даже как-то стыдно. Благодаря данному языку мы имеем возможность общения в любой стране, даже не зная языка данного государства. Потому что всегда найдутся те, кто говорит на английском и тем самым облегчит общение.

English Literature — что это?

English Literature или англ. литература — это огромное духовное наследие как британского, так и мирового значения. Great Britain подарила миру огромное количество поэтов и писателей, а также фольклорных произведений. Уильям Шекспир, Вальтер Скотт, Френсис Бэкон и многие другие английские писатели подарили нам свои бессмертные труды.

Если вы изучаете Инглиш с детьми, то пусть каждый ваш урок будет хотя бы десятиминутным знакомством с каким-нибудь писателем или поэтом. Ребятам нужно знать их имена, их произведения. Очень важно читать этих писателей в оригинале, то есть, на английском. Читать рассказы, читать и учить наизусть стихи — все это обогатит речь и словарный запас ребенка, а также познакомит его с культурой страны.

Что лучше использовать на уроке?

Если тема вашего урока по английскому языку «Великобритания» и все, что с ней связано, то здесь есть, где разгуляться вашей фантазии. Используйте наглядность с изображением британских достопримечательностей, открытки с видами городов, пусть ребята увидят все это воочию. Различные информативные тексты и статьи из рубрики «Знаете ли вы что…», а также о культуре, жителях страны помогут вам познакомить ваших учеников с Англией.

Аудио и видео материалы также разнообразят ваш урок по английскому языку и британской цивилизации. Покажите ребятам документальные фильмы об этой стране, послушайте вместе с ними тексты и диалоги на кассетах и дисках. Не забудьте комментировать вместе с ними все, что вы смотрите и слушаете. Просите ребят самих находить и готовить информацию о Великобритании, обсуждайте это всем классом.

Надеемся, наши советы сослужат вам полезную службу. Удачи, друзья!

Урок-игра по английскому языку– « Путешествие по Великобритании».

Задачи :

Обучающая:

способствовать приобретению учащимися знаний по страноведению, а также формировать и развивать умения владеть английским языком в определенных игровых ситуациях.

Мотивационно – побудительная :

— мотивировать обучающихся к изучению английского языка.

Воспитательная:

— оказывать влияние на личность обучающегося, расширять его кругозор и развивать его мышление, творческую активность тем самым прививая интерес к культуре Великобритании, ее традициям и достопримечательностям, воспитывать умение работать в группе.

Ориентирующая:

— учить учащихся ориентироваться в определенной ситуации и выбирать адекватные средства и способы общения.

Тип урока : закрепление знаний.

Форма урока : урок — путешествие.

Используемые методы работы : индивидуальный, групповой, фронтальный, игровой.

Структура урока .

    Организационный момент.

    Игра.

    Подведение итогов. Рефлексия.

Ход урока :

    Организационный момент :

а) приветствие;

б) инструктаж по правилам игры;

в) самопрезентация команд.

а) Teacher : Hello , my dear friends ! Today we are going to have a trip to the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland .

б) Teacher: Дорогие друзья, сегодня мы отправляемся в путешествие по Великобритании. Мы вспомним историю этого государства, побываем в его столице и преодолеем трудности перевода. Наши команды туристов по дороге будут выполнять разные задания. Если команда правильно выполняет задание, то получает один балл. А команда, которая наберет наибольшее количество баллов, станет победителем нашей игры.

в) Teacher: Наши участники получили домашнее задание подготовить представление команд. Настала пора познакомиться с ними!

(Ученики представляют свои команды: несколько слов о каждом участнике команды, эмблема, девиз).

2. Игра .

1. Teacher: ПОЕХАЛИ!

Я думаю, вы согласитесь, что одной из целей нашего путешествия является знакомство с городами Великобритании.

Знаете ли вы, что с егодняшние британские города с названиями, оканчивающимися на ‘chester’, ‘caster’ когда-то были римскими укреплениями?

. Итак, ваше первое задание: составить как можно больше названий городов Великобритании из полученных частей за 5 минут.

TASK 1

Form as many names of the towns as you can using the following part of the words. You will get 1 point for 1 correct word .

Be attentive!

chester

pool

fast

Brad

New

Brigh

ford

field

Liver

diff

Bel

tol

Birming

Strat

Glas

bridge

Edin

Man

ford

Castle

Lon

ton

Shef

Car

Bris

Cam

ham

gow

burgh

don

ford

chester

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(Key : Manchester, Brighton, Sheffield, Bradford, Belfast, Rochester, Bristol, Stratford, New Castle, Glasgow, London, Oxford, Edinburgh, Cardiff, Liverpool, Cambridge, Birmingham ).

2. Teacher: Знаете ли вы, что с 1066 до 1362 года официальным

языком Англии был французский ! По сей день на Королевском Гербе написано «Dieu et mon droit», что в переводе с французского означает «Бог и мое право». Этот девиз указывает на божественность прав монарха на корону.

Давайте сделаем остановку. Let’s play a game «Tricks from the box». У меня есть коробка, в ней лежат карточки с изображениями предметов, явлений, людей, которые так или иначе связаны с Великобританией. Игроки по очереди вытаскивают по одной карточке из коробки и жестами, мимикой, словами объясняют своей команде, что именно изображено на карточке, не называя это.

Напоминаю командам, что за каждое правильно угаданное слово вы получаете 1 балл.

Let `s play !

Teacher : Well done !

3 .Знаете ли вы, что все языки можно разделить на языки типа «иметь» и языки типа «быть». На языке «иметь» (например английском, немецком, французском) скажут: «Я имею дом», «Я имею семью», «Я имею мечту». А на языке «быть» (например русском, японском) скажут иначе: «У меня есть дом», «У меня есть семья», «У меня есть мечта». По-разному в языках строятся и конструкции, описывающие одну и ту же ситуацию: например в русском «Мне холодно», во французском — «J’ai froid» (Я имею холод), в английском — «I’m cold» (Я есть холодный), а в некоторых языках Африки - «Холод меня взял».

И у нас конкурс переводчиков!

I’ve got cards with English proverbs. Team captains, come here to choose one card. The task is to give Russian equivalent of an English proverb.

На столе разложены карточки с английскими пословицами

Капитан каждой команды берет карточку и, посоветовавшись с командой, читает и переводит пословицу. Если команда может дать только дословный перевод, то получает 1 балл, ну а если же вы можете назвать аналогичную русскую пословицу, то зарабатываете 2 балла.

The bird in the hands is worth two in the bush.

All`s wee that ends well.

Better late than never.

East or West — home is best.

Two heads are better than one

Every day is not Sunday.

4. Teacher : Знаете ли вы, что в Лондоне более 1000 улиц и таксисты обязаны знать все улицы на память и для этого проходят курс «Knowledge» длительностью 3 года? Каждый житель Лондона в среднем за день появляется на 50 камерах слежения и 15 фотографиях туристов, так что все на всякий случай улыбаются. А н а некоторых автобусных остановках есть табло показывающее минуты до прибытия следующего автобуса в реальном режиме времени.

Давайте и мы совершим небольшую прогулку по улицам Лондона. Зачастую туристы плохо ориентируются в городе, куда приехали в первый раз. Поэтому каждый турист должен уметь обратиться за помощью и знать, как это сделать. Представьте, что вы — турист, приехавший в Лондон первый раз. Попробуйте выяснить, как добраться до определенного места (каждая команда получает карту части Лондона и некоторые опорные слова для составления диалога.) Make up the dialogues and act them

Excuse me…..

Could you tell me how to get to…..

Turn left turn right….

Go down there

Take the first on the left….

Excuse me…..

could you tell me how to get to…..

Turn left turn right….

Go down there

Take the first on the left….

3 . Подведение итогов. Рефлексия .

Teacher: Мы побывали в Великобритании, вспомнили историю и достопримечательности этой страны, познакомились с занимательными фактами повседневной жизни британцев, но нам пора возвращаться домой. Давайте вспомним, о чем мы сегодня говорили с вами, а для этого я предлагаю закончить следующие предложения:

1. The official name of Great Britain is………

2. The UK consists of …………countries.

3. The name of the British national flag is……..

4. The Scottish national costume for men is……..

5. The capital of the UK is……….

6. London is situated on the river………..

7. Big Ben is…………

8. A double-decker is…….

9. Now the Tower of London is……..

10. The famous museum of wax works is called……

Teacher:

Итак, наше путешествие подошло к концу. Давайте подведем итоги игры.

Я думаю, что наша игра сегодня убедила нас в том, что когда вы действительно окажетесь на Британских островах, то не растеряетесь, будете хорошо ориентироваться и отлично проведете время!

Государственное профессиональное образовательное учреждение

«Торезский горный техникум им. А.Ф. Зясядько»

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА

открытого занятия

«ВЕЛИКОБРИТАНИЯ»

по дисциплине

«ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК»

специальность: 13.02.11 Техническая эксплуатация и обслуживание электрического и электромеханического оборудования

2015

Предисловие ………………………………………………………………..

План занятия ………………………………………………….

Ход занятия …………………………………………………………………

ПРЕДИСЛОВИЕ

Роль дисциплины «Иностранный язык»

в системе социально-гуманитарных дисциплин

Основная цель дисциплины «Иностранный язык (по профессиональной направленности)» - формирование необходимой коммуникативной возможности в сферах профессионального и ситуативного общения в устной и письменной формах.

Актуальность проблемы можно объяснить целым рядом обстоятельств. Так, основным направлением модернизации профессиональной высшей школы на современном этапе развития предусматривает прежде всего повышение качества усвоения общеобразовательных и профессиональных знаний, практической и творческой подготовки студентов .

Иностранный язык, как учебная дисциплина может и должна внести свой вклад в процесс развития творческих способностей студентов. Обладая огромным воспитательным , образовательным и развивающим потенциалом творческих способностей подростков, иностранный язык может реализовать его лишь в ходе осуществления практической цели обучения, то есть только в том случае, если студент в процессе иноязычной коммуникативно-познавательной деятельности (слушая, говоря, читая, пользуясь письмом) будет расширять свой общеобразовательный кругозор , развивать свое мышление, память, чувства и эмоции; если в процессе иноязычного общения будут формироваться социально-ценностные качества личности: мировоззрение, нравственные ценности и убеждения, черты характера.

Творческая деятельность дает студентам широкие возможности для проявления собственной индивидуальности. Непосредственное, активное участие их в данной деятельности, на доступном уровне сложности, раскрывает большие перспективы в деле комплексного развития и формирования творческого потенциала личности. Кроме того, постигая секреты английского языка, подростки знакомятся с удивительным миром западного человека, с его мировоззрением и т.д.

Воздействуя на личность, формирование творческих способностей обогащает эмоциональный и практический опыт, развивает психику, формирует интеллектуальный потенциал, способствует воспитанию эстетических и умственных способностей, ведет к накоплению профессиональных навыков и умений, развитию природных задатков , их нравственных качеств. Оно настраивает на дальнейшую, активную творчески-осознанную деятельность подростков, что отвечает их духовным потребностям, удовлетворяет их стремление к самореализации и проявлению личностных качеств. Все это является эффективным средством комплексного развития личности, выявления формирования ее творческого потенциала.

Практическое занятие в форме занятия – путешествия является одной из форм нетрадиционного занятия. Занятие комбинированное с доминированием учебной мотивации, при ведущей роли говорения и аудирования.

Занятия-путешествия как нельзя лучше способствуют формированию активной личности, обладающей не только определенным запасом знаний, но и умением получать их самостоятельно. Необычные по форме, такие занятия вызывают большой интерес у студентов, хорошо развивают творческие способности. Особенно важно то, что на таких занятиях создаются благоприятные условия для коллективной учебной деятельности. Эффективность занятия повышается через развитие творческих способностей студентов.

Занятие проводится с целью обобщения и закрепления изученного материала.

Были предложены следующие подходы к построению занятия:

При предъявлении студентам учебного материала, ставить конкретную цель, определяющую организацию учебной работы;

Излагать учебный материал таким образом, чтобы он расширял объём знаний и преобразовывал личный опыт каждого студента;

Использовать различные формы индивидуальной работы на занятии;

Проводить работу с раздаточным материалом, работу в парах, группах, работу с различными опорами;

Стараться активно стимулировать студентов к самостоятельной деятельности.

Одной из технологий, обеспечивающей личностно-ориентированное обучение, является метод проектов, как способ развития творчества, познавательной деятельности, самостоятельности. Студентам на дом было задано домашнее задание опережающего характера: подготовить мультимедийные презентации по темам «Географическое положение Великобритании», «Достопримечательности Великобритании» и «Выдающиеся личности Великобритании». Студенты работали со справочной литературой, словарями, компьютером, тем самым создав возможность прямого контакта с аутентичным языком, чего не даёт изучение языка только с помощью учебника на занятии.

На занятии использовался еще один метод интерактивного обучения – ролевая игра. Студентам было предложено поставить себя в жизненные ситуации, которые могут возникнуть вне аудитории, в реальной жизни во время путешествий за границу. Существенным преимуществом ролевой игры перед другими формами обучения является 100% занятость студентов, а также концентрация внимания участников в течение всей игры.

ПЛАН ЗАНЯТИЯ

Дисциплина: Иностранный язык

Специальность: 13.02.11 Техническая эксплуатация и обслуживание электрического и электромеханического оборудования

Группа : 2 ТЭО-13

Тема занятия : «Великобритания»

Цель занятия:

Методическая:

Совершенствовать методику проведения занятия обобщения и систематизации знаний с помощью форм и методов интерактивных технологий и использованием мультимедийных презентаций студентов;

Показать эффективность проведения занятия – путешествия.

Дидактическая:

Ознакомить студентов с общими сведениями о Великобритании, закрепить использование изученной лексики в речи;

Способствовать осмыслению социокультурных особенностей страны изучаемого языка.

Развивающая:

Развивать навыки аудирования, чтения, устной речи;

Содействовать развитию у студентов мыслительных процессов (обобщение информации, рассуждение, действие по образцу);

Развивать навыки сотрудничества.

Воспитательная:

Формировать уважение к стране, изучаемого языка;

Воспитывать интернационализм, умение работать в группе.

Вид занятия : практическое занятие

Формы и методы проведения : проблемно-поисковый, репродуктивный методы, работа в парах, группах.

Межпредметные связи : география, литература, страноведение.

Методическое обеспечение занятия :

    Учебная программа

    Рабочая учебная программа

    Методическая разработка занятия

    Наглядные пособия: презентации, видеофильм «Добро пожаловать в Британию», аудиозапись диалога «Тур по Лондону», раздаточный материал.

Оборудование: компьютер, мультимедийная система

Литература:

Основная:

    New Headway English Course : John and Liz Soars, Oxford University Press

    Синельникова В.В. Все английские темы - К.: Мастер-класс, 2008-2009

    Манси Е.О. 100 разговорных тем по английскому языку – К.: «А.С.К.», 2006

    Simon Greenall. Reward.- Macmillian Heinemann, 1998

Интернет-ресурсы:

Структура занятия:

    Вступительная часть

    1. Организационная часть

      Ознакомление студентов с темой занятия

      Актуализация опорных знаний

      Мотивация учебной деятельности

    Основная часть

2.2 Упражнение «Микрофон».

2. 4 Чтениетекста «Window to Britain»

2.5 Аудирование текста «London »

2.6 Ролевая игра

    Заключительная часть

    1. Подведение итогов занятия

3.2. Рефлексия

4. Домашнее задание

ХОД ЗАНЯТИЯ

1.Вступительная часть

1.1. Организационная часть

Приветствие и проверка присутствующих на занятии

1.2. Ознакомление студентов с темой занятия

I ’m glad to see you today . I’m happy to work with you, our topic is very interesting and exciting, because we are going to take a trip to one of the most beautiful countries of Europe. I want you to be positive, I want you to be in a high spirit today, I hope you’ll get bright impressions about our meeting. I do my best to make our lesson memorable and interesting. Of course, I need your help to do our lesson more productive and useful. Today I want to find out how smart you are, how many interesting facts about Great Britain you know and how cooperative you can be.

1.3. Актуализация опорных знаний

Фонетическая зарядка.

Teacher: Let’s start our lesson from Mind –Map. Tell me please: What do you associate with the word “country”?

Countr у

T: Every country has its own anthem. Now we’ll listen to the British anthem “God Save the Queen”, a national patriotic song which is used for important events in Great Britain.

1) Просмотр видеозаписи гимна Великобритании “God Save the Queen”.

1. God save our gracious Queen,

Long live our noble Queen,

God save the Queen:

Send her victorious,

Happy and glorious,

Long to reign over us:

God save the Queen.

2. Lord, our God, arise,

Scatter her enemies,

And make them fall.

Confound their politics,

Frustrate their knavish tricks,

On Thee our hopes we fix,

God save us all.

3. Thy choicest gifts in store,

On her be pleased to pour;

Long may she reign:

May she defend our laws,

And ever give us cause

To sing with heart and voice

God save the Queen.

2) T: At first let’s translate some words from the first stanza.

Gracious – милосердный, великодушный

Noble – превосходный, величественный

Victorious – победоносный

Glorious – великолепный, восхитительный

To reign (over) – царствовать, господствовать.

T: You see that the anthem shows us the main features of the British people: their pride for centuries-old history of monarchy, pride and admiration of their Queen, pride for their country.

3) Выполнение упражнения на развитие памяти.

На экране высвечивается первый куплет гимна. Студенты еще раз его читают. Преподаватель просит студентов закрыть глаза, а в это время слайд меняется и появляется первый куплет гимна, в котором пропущены слова. Задача студентов: дополнить предложения в куплете «Снежный ком».

_____ save our gracious _____,

Live our noble ______,

Save the ______:

Send her _____ ,

Happy and _______ ,

Long to reign over us:

____ save the _______.

1.4 Мотивация учебной деятельности

2. Основная часть

2.1 Проверка домашнего задания. Презентация докладов о Великобритании с использованием мультимедиа.

T:Now it’s time to listen to you. You had to prepare reports to the topic “The Geographical position of GB”, “Sights of GB” and “Famous People of GB”.

2.2 Упражнение « Микрофон » .

T: Imagine we are on the conference. Be ready to answer my questions about the United Kingdom.

  1. What is the official name of the country? (The official name of the country is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland).

  2. How many countries does the UK consist of? Name them.

(The UK consists of four countries. They are Scotland, Wales, England and Northern Ireland.)

  1. Where is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland situated?

(It is situated on the British Isles.)

  1. How many islands does the UK consist of? What is the largest island of the country?

(The UK consists of more than 5000 islands of different sizes. GB is the largest island).

  1. What is the official language of the country? (English is the official language of the country).

  2. What seas and oceans is the UK washed by? (The UK is washed by the Atlantic Ocean, the North Sea and the Irish Sea. The English channel separates Great Britain from the continent.)

  3. What is the climate of Great Britain like? (The climate of GB is rather cool and changeable but it often rains).

  4. What is the national flag of the UK? (The national flag of the UK is called the Union Jack).

  5. What is the capital of the UK? (The capital of the UK is London).

  6. What are the capitals of Scotland, Wales, England and Northern Ireland?

(The capitals of these parts are Edinburgh, Cardiff, London and Belfast).

2.3 Просмотр презентации «Угадай великого англичанина».

T: GB is famous not only by its sights but it’s famous for its people who created history by their works. They are well-known in all countries and on every continent. And not one generation will grow up with them. You will see some pictures which help you to understand who these people are. Look at the screen and name the person.

Угадайте:

1) восковаякукла (Тюссо),

2) яблоко, падающее на голову человека (Ньютон),

3) обезьяна (Дарвин),

4) Багира, Каа, Балу («Книга джунглей», Киплинг),

6) девочка, кот с улыбкой, карточная королева («Алиса в стране Чудес», автор Льюис Кэрол),

7) необитаемый остров, Пятница («Робинзон Крузо», автор Даниэль Дефо),

8) пират на одной ноге с попугаем на плече (Джон Сильвер из романа Стивенсона «Остров сокровищ»).

2. 4 Чтение (просмотр видеофрагмента «Добро пожаловать в Британию»).

1) pre-reading activity

    Match the words to the pictures.

1. a temple; 2. an island; 3.a port; 4.a cathedral; 5.a banknote; 6.a tunnel; 7.a calendar; 7. a hill; 8. a lake.

Window to Britain

Hello. I’m Leonie Dodd and welcome to Window on Britain. What do you know about Britain? How many people live here? What’s the capital city? What are the names of other famous cities? The answers are in this programme.

Britain also has 10 national parks. They cover 9 percent of the land. All these parks have wonderful countryside. This is the Lake District in the north-west of England. It has beautiful hills and lakes. A lot of British people come here on holiday. And foreign tourists. Over 24 million foreign tourists come to Britain every year. They visit lots of places. For example, Giant’s Causeway in Northern Ireland. This Stonehenge. What is it? Well, nobody really knows. Perhaps, it’s a temple or a clock or is it a calendar? In Wales the Snowdon National Park is very popular. And look – Welsh people don’t just speak English, about 20 percent of the population speak Welsh, too. Britain is an island but it isn’t only one island. In fact there are over eight hundred. These ones are on the beautiful west coast of Scotland.

I’m at Waterloo Station in London. From here, trains go through the Channel tunnel to Paris, in France and to Brussels in Belgium. Is Britain really an island now?

2) while-reading

    Try to complete the sentences with numbers from the box.

a. Over……… % of the land in Britain is farmland.

b. Only……. %of the working population are farmers.

с. Britain has……. national parks.

d. National parks cover…….% of Britain.

e. Over……… million foreign tourists come to Britain every year.

    Watch the sequence and tick (✓ ) the true sentences.

1. The Giant"s Causeway is in Northern Ireland.

2. Tourists visit Stonehenge.

3. The Snowdon National Park is in Northern Ireland.

4. 50% of people in Wales speak Welsh.

5. Britain has over 800 islands.

2.5 Аудирование

1) Pre-listening tasks

T: Write London on the board. Tell me what you know about this city.

Have you been to London?

Do you know any famous places in London?

T: I’m going to say the first part of a famous place in London and you have to complete the name.

Big Ben, London Eye, Tower of London, Tower Bridge, Buckingham Palace, Houses of Parliament, Oxford Street, Madame Tussauds.

T: You will work in pairs to match the place names and the pictures of famous places.

Preparation

Do this exercise before you listen. Match the pictures with the words below.

Open-top bus

Big Ben

London Eye

Tower Bridge

Tower of London

Oxford Street

Buckingham Palace

Houses of Parliament


T: How do tourists usually visit these famous places?

Do they go by train, taxi, or tourist bus? Point out the open-top bus in the preparation task.

Who usually talks to the tourists about the famous places during a tour on a bus? (A tour guide.)

T: We are going to listen to a guided tour on a bus in London.

They need to put the places in the order that the tour bus will visit them.

Play the audio then students compare answers before checking and correcting as a

class. Play again if necessary.

2) While-listening activity

Transcript for Tour of London

Tour guide: Good afternoon ladies and gentlemen and welcome to this fantastic tour of London by bus.

My name’s Greg and I’m your guide this afternoon on our tour of London. As you can see, we’re on an open top bus, so you can see all the attractions from your seat and you don’t need to walk anywhere. And please don’t worry about the rain, I’m sure it’ll stop soon. A-a-and please ask any questions at any time.

Tourist 1: I have a question.

Tour guide: Yes?

Tourist 1: Do you have extra umbrellas? I mean if it rains a lot.

Tour guide: Err, no, we don’t have any extra umbrellas, but don’t worry, I’m sure the rain will stop soon. Right, OK, so where are we going on our wonderful tour? Well, the tour takes 2 hours and we are going to visit all the famous sites. First we’ll see Madame Tussauds, the museum with wax models of famous people and celebrities, then we’ll drive along the most famous shopping street in the world, Oxford Street. After that we’ll see the famous clock Big Ben and The Houses of Parliament. As we drive along the river you’ll see the popular attraction, the London Eye, from which you can see the whole city on a sunny day. Then we’ll see Tower Bridge and the famous Tower of London before arriving at Buckingham Palace, just in time for a cup of tea with the Queen.

Tourist 2: Is that included in the tour? A cup of tea with the Queen?

Tour guide: Err, well, no not exactly, but there’s a lovely café near the palace where you can get a cup of tea.

(Sound of a storm right overhead, loud thunder and very heavy downpour)

Tourist 1: I have another question.

Tour guide: Yes?

Tourist 1: Can we have our money back? We’re getting off the bus.

Tour guide: Err, well, you see... Quick! Run! Everyone off the bus! ...

3) Post-listening activity

A) Check your understanding: ordering

Do this exercise while you listen. Write a number (1-8) to put these places in order that the tour bus will visit them.

…………. Oxford Street

…………. Madame Tussauds, Museum

…………. Tower of London

…………. London Eye

…………. Houses of Parliament

…………. Buckingham Palace

…………. Big Ben

…………. Tower Bridge

T: Students now look at the ‘check your understanding: multiple choice’ task on the worksheet. Students select the correct answers.

B) Circle the best word to complete these sentences.

1. The tour takes (2 / 3 / 4) hours.

2. At Madame Tussaud’s you can see (maps of London / models of famous people / famous shops).

3. Oxford Street is a famous street for (drinking tea / eating / shopping).

4. The Queen lives at (Buckingham Palace / the Tower of London / Tower Bridge).

5. Big Ben is a (tour guide / clock / bridge).

6. You can see great views of London from (Oxford Street / the Houses of Parliament / London Eye).

2.6 Role play.

T: Imagine that you are on a guided tour visiting the places we have spoken about. One of you is a tour guide and others are tourists. First you need to do some preparation.

T: Now we’ll repeat the types of questions. A tour guide prepares his/her speech. Tourists prepare their questions in a group.

Tour of London. Role play

You are a tour guide.Instructions: Prepare your speech and then give a guided tour. Be prepared to answer the tourists’ questions!

Good morning/afternoon everyone! Welcome to this tour of ____ (place) by_______ (transport). My name’s ___ . I’m your guide on our tour of ______. Any questions?

The tour will take ________ hours.

First we’ll see ____.

Then we’ll see______ Next we’ll ___.

After that __. Finally we’ll ____.

You are a tourist.Instructions: Prepare some questions to ask your tour guide. Asks lots of questions because you want to practice your English!

What places will we visit today?

How long does the tour last?

How much is the tour?

Where does the tour depart from?

Will we visit ___________?

Where can I buy a ________?

T: We continue to play. If you want to travel abroad you need to do some things. At first you need to book the flight and book the hotel. Let’s dramatize some dialogues.

In the tour agency

Agent: Good morning. Dreams Travel.

Billy: Oh, hello. Do you sell airline tickets to Great Britain?

Agent: Yes.

Billy: Right. I’d like four tickets from Moscow to London.

Agent: And when do you want to go?

Billy: I’d like to go on Friday the fifth of next month.

Agent: Return or one-way?

Billy: I’d like return tickets, please. We want to come back one month later.

Agent: Ok. I’ll just check on the computer. Ok, do you want economy or business class?

Billy: Oh, business class is very expensive. I prefer economy. How much is that?

Agent: Let me see. It’s 700 pounds for one person.

Billy: What time does the flight leave London?

Agent: At ten thirty in the morning.

Billy: Is it a direct flight?

Agent: No, there’s a short stop in Berlin.

Billy: Fine. I’d like four tickets then, please.

Hotel reservation

Receptionist: Hello. Hotel Europe. Can I help you?

Woman: Yes, I’d like to book a room, please.

Receptionist: Ok. For how many nights?

Woman: For two nights?

Receptionist: Which dates, please.

Woman: For the 15 th and 16 th of December, please.

Receptionist: Ok, that’s fine. Would you like a single or a double room?

Woman: Do you have twin rooms?

Receptionist: Yes, we do.

Woman: I’d like to book a twin room then. How much is that, please?

Receptionist: That’s 120 euros a night. Can I take your name and your credit card details first, please?

In a hotel

Receptionist: Can I help you, miss?

Woman: Yes, I asked for a twin room.

Receptionist: Yes, miss.

Woman: Well, you’ve given me a double room.

Receptionist: Oh, I’m sorry, miss.

Woman: Can we have a twin room, please?

Receptionist: I’ll just have a look … yes, we have one on the second floor.

* * *

Receptionist: Can I help you?

Man: Yes, I asked for tea with my breakfast.

Receptionist: Yes?

Man: And you’ve given me coffee.

Receptionist: I’m sorry, sir. I’ll call the kitchen and get you some tea.

Man: Ok. Thank you.

* * *

Receptionist: Yes, sir. Can I help you?

Man: Yes, I booked golf for this morning.

Receptionist: Yes, sir?

Man: The golf club has just told me that there isn’t a booking for me.

Receptionist: Oh, that’s strange. I’m sure the golf club can fit you in later. I’ll call them and sort it out for you.

3. Заключительнаячасть

3.1. Подведение итогов занятия

Оценивание студентов

3.2. Рефлексия

Thank you for such an interesting and exciting lesson. It was really great. I am very glad that you are interested in English.

    Let’s do the usual task, answer these questions:

    Today we spoke about …

    It was interesting to know ...

    It was difficult …

    Now I know…

    I will try …

    I want …

    I am … (good, bad, so-so, ok)

    Домашнее задание.

1 уровень (3 балла) – повторить лексические единицы темы и подготовить 7 вопросов по теме «Великобритания».

2 уровень (4 балла) – написать диалог по теме «В туристическом агентстве»

уровень (5 баллов) – подготовить устное сообщение по теме Великобритания (15-17 предложений).

Teacher: You are wonderful today. It’s a good job. You were active and smart. I think this lesson will be memorable and you’ll get only positive impressions


Тема урока: "Великобритания. Англия"

Цели: социокультурный аспект - контроль знаний учащихся географических и политических особенностей Великобритании, достопримечательностей Лондона, культуры, традиций и обычаев страны изучаемого языка.

развивающий аспект- контроль уровня развития способностей к догадке, логическому изложению, к переключению внимания в упражнениях в разных видах речевой деятельности. воспитательный аспект- формирование адекватного восприятия и отношения к образу жизни и нормам поведения в стране изучаемого языка, воспитание самостоятельности.

учебный аспект - контроль основных навыков и умений, над которыми велась работа в данном цикле уроков.

сопутствующая задача - контроль умений учащихся самостоятельно оценивать себя в разных видах речевой деятельности.

Речевой материал: карта Великобритании, карта Лондона, тесты с заданиями по страноведению, лексико-грамматический тест, тематические тексты, карточки с пословицами, портреты знаменитых британцев, аудиокассета с записью песни "Yesterday".

Ход урока

1. Организация урока. Приветствие.

2. Фонетико-речевая разминка.

а) аудирование и фонетическая отработка пословиц по теме. Формат текста - matching, контролируется знание пословиц, умение соотнести русский и английский вариант;

б) ответить на вопросы по таблице "Under the Sun", касающиеся географических и политических особенностей Великобритании, её традиций и обычаев, контролируется умение высказываться по заданным вопросам.

3. Проверка знаний страноведческого материала (Cultural Awareness). Контролируется знание достопримечательностей Лондона (самоконтроль, самооценка).

4. Аудирование по теме (Listening Comprehension). Формат текста - true-false test (самоконтроль, самооценка).

5. Чтение текстов по теме (Reading Comprehension). Формат тек ста - putting in the right order. Контролируется детальное понимание.

6. Физкультурная разминка.

7. Выполнение лексико-грамматического теста (Grammar Vocabulary). Формат текста - multiple choice. Контролируется знание лексики и грамматики по теме.

8. Песня "Yesterday".

9. Подведение итогов урока.

10. Задание на дом. Домашнее чтение №8, выучить диалоги.

Procedure of the lesson

I. The beginning of the lesson.

T: Good morning, dear students and guests! I"m glad to see you. I hope, you"re very well today.

The subjects of discussion are Great Britain and its biggest country - England. You already know a lot about Britain and its countries, its people, its customs and traditions. But some things are easily forgotten. Let"s brush up our knowledge. We"ll revise the material, we"ve done this term.

Today"s Quotation

"Sunny thoughts make the whole day brighter".

II. Speaking.

T: Phonetic drills.

1. Let"s remember some English proverbs and then try to guess their Russian equivalents. Match Russian and English proverbs and complete the chart. Then you"ll check yourselves and give marks yourselves. "Under the Sun".

2. Let"s go over the material. Answer the questions. Give us the full answers.

III. Cultural Awareness.

T: You"ve shown deep knowledge about Great Britain. Well done! Let"s hove a trip around its capital.

1. Test "Do you know?" Decide which is correct: a, b or c.

2. Puzzle "How well do you know London?"

Match 1-15 with a - о and write down the answers. Check it yourselves and give marks yourselves. Complete the chart.

IV. Listening Comprehension.

T: On tape you"ll hear the text about Prince William. Listen to the recording and complete the chart. Check yourselves and give marks yourselves.

V. Physical Exercises.

VI. Reading Comprehension. T: Work in pairs.

1. The parts of the following texts are all mixed up. Put them in the right order.

2. Practice the dialogues.

T: Complete them in a suitable way according to the texts.

VII. Grammar. Vocabulary.

T: Brush up you grammar and vocabulary.

VIII. Let"s have a rest. Miscellaneous. Just for fun. Listen to the song and try to sing together.

IX. Conclusion

T: To sum up then.

Home task

T: I want you to write down your homework. Home reading №8. Thank you for the lesson.

It"s over.

How Are You Feeling Today?

1) Under the Sun.

1. What is Great Britain?

2. What seas is the UK washed by?

3. What is it separated by from the continent?

4. What are the main countries of the UK?

5. What are the capitals of the UK main countries?

6. How many people live in the UK?

7. What languages do the peoples of the UK speak apart from English?

8. What is the flag of the UK?

9. What are the symbols of the UK main countries?

10. Who is its Head of State?

11. Who is the Head of the government in the UK?

12. What are the" most important industries of the UK?

13. What are the largest cities of the UK?

14. What is the favourite topic of conversation in the UK?

15. What British traditional holidays can you name?

2)Match Russian and English proverbs.

1. East or West - home is best.

2. So many countries so many customs.

3. Every country has its customs.

4. When at Rome, do as the Romans do.

5. Dry bread at home is better than roast meat abroad.

1. В чужой монастырь со своим уставом не ходят.

2. В гостях хорошо, а дома лучше.

3. Сухой хлеб дома лучше, чем жареное мясо за границей.

4. Сколько стран, столько и обычаев.

5. У каждой страны свои обычаи.

Russian and Enslish Proverbs

English Proverbs

Russian Proverbs

Puzzle

Match 1—15 with a-o

1. The City of London

a. was built after the Great Fire of London.

2. Buckingham Palace

b. is for Queen Elizabeth " home where she often stays at Christmas and Easter.

3. Trafalgar Square

c. was a fortress, a palace, a prison, a zoo, and now it is a museum.

4. Royal Opera House

d. is where the Queen lives.

5. St Paul"s Cathedral

e. was built to remember the battle of Trafalgar.

6. Oxford Street

f. is London"s biggest art museum.

7. The National Gallery

g. is the lake in the middle of Hyde Park.

8. Windsor Castle

h. is one of the most famous libraries in the world.

9. Westminster Abbey

i. is Britain"s main banking centre.

10. The Speaker"s Corner

J. is London"s main shopping centre.

11. The Tower of London

k. is in Covent Garden.

12. Regent"s Park

l. is famous for its lake as well as for London Zoo.

13. The Serpentine

m. is the largest private collection in the world.

14. The Queen"s Gallery

n. is in Hyde Park where anyone can make a speech.

15. The British Museum

o. is famous for the Poet"s Corner.

Do You Know?

//. Decide which is correct: a, b, or c.

1 The population of London is about

  1. 10 million
  2. 5 million
  3. 7 million

2 An important date in English history is 1666 when

  1. the Normans of France conquered England.
  2. William the Conqueror became King of England.
  3. it was one of the worst fires in history, the, Great Fire of London.

3 The Fire of London burnt for

  1. 10 days and destroyed 20,000 houses.
  2. 4 days and destroyed 13,000 houses.
  3. 7 days and destroyed 16,000 houses.

4 The oldest part of London is

  1. the City
  2. Westminster
  3. the East-End

5 The Queen of England lives in

  1. Hampton Court Palace
  2. Buckingham Palace
  3. The Tower of London

6 In front of Buckingham Palace there is

  1. Nelson"s Column
  2. Albert Memorial
  3. the Queen Victoria Memorial

7 The Prime Minister lives in

  1. No 10 Downing Street
  2. Parliament Square
  3. Whitehall

8 Whitehall is

a. fine building

b. wide street leading to Parliament Square

  1. famous museum

Keys.

"Do you know?”

1-c, 2-c, 3-d, 4-b, 5-b, 6-c, 7-a, 8-b.

Puzzle "How well do you know London?”

1-i, 2-d, 3-e, 4-k, 5-a, 6-j, 7-f, 8-b, 9-o, 10-n, 11-c, 12-l, 13-g, 14-m, 15-h.

Listening Comprehension.

"The Most Popular English Personalities”.

Prince William.

Prince William Arthur Philip Louis was twenty years old on June 21 st 2002. He is a very popular member of the Royal family and looks like his mother. Princess Diana. Like his father. Prince William went to Eton College, exclusive boys - only boarding school. He left it in 2000 and then went to Chile to help in charity project with Raleigh International. At the moment he is studying Art history at St. Andrew"s University in Scotland.

The Prince likes to be active and loves sport, especially swimming, tennis, skiing, rowing, and cycling. After University Prince William is going to join the army or navy. This is a family tradition. The prince does not want to become King, but one day in the future people will call him King William the 3 d of England.

True or False.

1. The public like Prince William very much.

3. Prince William is Irish.

4. Like his father and grandfather. Prince William is going to join the army.

5.The Prince wants to become King.

Auding.

"The Most Popular English Personalities".

Prince William.

1. The public like Prince William Very much.

True

2. There are no girls at Eton College.

True

3. Prince William is Irish.

False

4. Like his father and grandfather, Prince William is going to join the army.

True

5. The Prince wants to become King.

False

I. The parts of the followins text are all mixed w. Put them in the risht order.

Getting around. By bus.

1. You can see double-decker buses in many other countries of the world: the USA, Australia and others. They say that one could see them in Moscow at one time hut double-deckers were found inconvenient especially at rush hours.

2. Fares are collected by a conductor or are paid to the driver on entering the bus. Double-decker bus has two levels of seating and is seen in all British towns.

3. One of the symbols of London is a red double-decker bus. The first bus service ran in London in 1829 and motorbuses were first used in 1899. However, the top level had no roof and passengers had to wait until 1925 for protection against the British weather.

II. Practice the dialogue.

- Would you like to travel by .........?

Yes, I think one can see a lot from ........ of it.

Can one travel by double-deckers only in .......?

Red double-decker buses are a typical picture in London but two-level buses run in many towns of...... of the world.

Reading Comprehension

I.

Getting around. By bus.

3. One of the symbols of London is a red double-decker bus. The first bus service ran in London in 1829 and motorbuses were first used in 1899. However, the top level had no roof and passengers had to wait until 1925 for protection against the British weather. 2. Fares are collected by a conductor or are paid to the driver on entering the bus. Double-decker bus has two levels of seating and is seen in all British towns.

i. You can see double-decker buses in many other countries of the world: the USA, Australia and others. They say that one could see them in Moscow at one time but double-deckers were found inconvenient especially at rush hours.

II. Practice the dialogue.

-Would you like to travel by a double-decker bus?

- Yes, I think one can see a lot from the top level of it.

Can one travel by double-deckers only in London?

  • Red double-decker buses are a typical picture in London but two-level buses run in many towns of the UK and in other countries of the world.

/. The parts of the following text are all mixed up. Put them in the right order.

Getting around. By taxi.

1. London"s black taxis are nearly as famous as it red double-decker buses. The London black taxi is the first taxi in the world. Black cars are over 300 years old. Of course, once they were horse-driven carriages.

2. The traditional colour of the London taxi is still black, though in recent years red, blue and yellow taxis have appeared. Taxi drivers are a useful source of information as they know London inside out.

3. In their present form they appeared after the First World War. It was in 1694 when the Parliament passed the act which gave the right to carry passengers to 250 hired carriages.

II. Practice the dialogue.

Complete the dialogue according to the text and act it

- Are all London taxis .......?

The ............. is black, but there are taxis of other colours.

When did the ........ appear?

The first 250 ..... were given the ....... to carry passengers in

London in.........

Reading Comprehension

/. The parts of the following text are all mixed up. Put them in the right order.

Getting around. By taxi.

1 .London"s black taxis are nearly as famous as it red double-decker buses. The London black taxi is the first taxi in the world. Black cars are over 300 years old. Of course, once they were horse-driven carriages.

3.1n their present form they appeared after the First World War. It was in 1694 when the Parliament passed the act which gave the right to carry passengers to 250 hired carriages. 2, The traditional colour of the London taxi is still black, though in recent years red, blue and yellow taxis have appeared. Taxi drivers are a useful source of information as they know London inside out.

I. Practice the dialogue.

Complete the dialogue according to the text and act it

- Are all London taxis black?

The traditional colour is black, but there are taxis of other colours.

- When did the first taxis appear?

  • The first 250 hired horse driven carriages were given the right to carry passengers in London in 1694.

I. The parts of the followins text are all mixed up. Put them in the risht order.

Getting around. By the tube.

II. Practice the dialogue.

Complete the dialogue according to the text and act it.

- In which cities in Great Britain are there........?

Besides ......... there are also underground rail system in

Liverpool, Newcastle and ......... .

Yes, it is. If s a very ...... and ....... way of traveling

around London. It connects practically all parts of the capital.

Reading Comprehension

Getting around. By the tube.

2. There are underground rail systems in London, Liverpool, Newcastle, Manchester and Glasgow. The Underground in London called the London underground or more often the tube.

1. London has the oldest underground train system in the world. The Tube is the black bone of London"s transport system now. Many people choose to travel by the tube because it"s relatively cheap, convenient, quick and safe.

3. They prefer the tube also because people drive on the left in the UK unlike most other countries of the world. The system covers 249 miles and the tube carries over 2.5 million people each day.

II. Practice the dialogue.

Complete the dialogue according to the text and act it.

- In which cities in Great Britain are there underground rail system?

Besides London there are also underground rail system in Liverpool, Newcastle and Glasgow.

Is the London Underground widely used?

  • Yes, it is. It"s a very convenient and quick way of travelling around London. It connects practically all parts of the capital.

/. The parts of the following text are all mixed up. Put them in the right order.

Getting around. By plane.

1. Heathrow is London"s major airport. It was opened in 1929 as a small base for flight tests, and it became an international airport in 1946.

Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton and London city.

II. Practice the dialogue.

Complete the dialogue according to the text and act it.

- Which is the ...... airport in London?

The oldest and major airport is......

When was it opened?

In ......... It became an ....... airport in 1946.

  • It"s ........ and there are also Sansted and Luton.

Reading Comprehension

  1. The parts of the following text are all mixed up. Put them in the right order.
  2. Getting around. By plane.

2. How to get to the UK? The quickest and probably the most reliable way of traveling of the UK is by air. London has five airports:

Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton and London city. 1 .Heathrow is London"s major airport. It was opened in 1929 as a small base for flight tests, and it became an international airport in 1946.

3. Over 44,2 million people pass throw Heathrow each year and 1000 aircraft a day land and take off. There are many robberies from passenger"s luggage at the airport, and it is sometimes called "Thiefrow".

II. Practice the dialogue.

Complete the dialogue according to the text and act it

- Which is the oldest airport in London?

The oldest and major airport is Heathrow.

When was it opened?

- In 1929. It became an international airport in 1946.

Which is the second airport after Heathrow?

  • It"s Gatwick , and there are also Sansted and Luton.

I. The parts of the followg text are all mixed up. Put them in the right order.

Shops and Shopping.

1. Oxford street is probably London"s most well-known shopping street, renewed for its fasion, shoe shops and large department stores such as Selfridges and John and Lewis.

3. Marks and Spencer is Britain"s favourite store. Tourists love it too. It attracts a great variety of customers from housewife to millionaires.

II. Practice the dialogue.

The replies are mixed w. Put them in the right order.

- No, I prefer the other one.

I"m sorry but that was the only one. Miss.

I love this green dress. You haven"t got a bigger size, have you?

  • I am sorry, but we haven"t. That black is your size.

Reading Comprehension

L The parts of the following text are all mixed up. Put them in the right order.

Shops and Shopping.

2. London is a wonderful place to go shopping. Here you can find everything from designer clothes to children"s toys. Normal shopping hours in Central London are 7-17.30 Mondays to Saturdays.

I. Oxford street is probably London"s most well-known shopping

street, renewed for its fasion, shoe shops and large depart

ment stores such as Selfridges and John and Lewis. 3. Marks and Spencer is Britain"s favourite store. Tourists love it

too. It attracts a great variety of customers from housewife to

millionaires

II. Practice the dialogue.

The replies are mixed ud. Put them in the right order.

- I love this green dress. You haven"t got a bigger size, have you?

I am sorry, but we haven"t. That black is your size.

No, I prefer the other one.

  • I"m sorry but that was the only one, Miss.

Phonetic Drills.